۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

نمره ای آغاز هست نه پایان



تقریبا تازه رسیده ام خانه. با هم نهار خوردیم و تو تازه الان رفتی کلاس فرانسه. پرزنتیشنم بد نبود اما خیلی هم خوب نشد. در انتها وقتی از آشر نظرش را پرسیدم گفت بجای اینکه سعی کنی تا تمام نکات در مقاله را ارائه کنی بهتره که دو تا سه نکته ی اساسی را با دقت و حوصله ی بیشتر مورد دقت قرار بدی. البته هم سر کلاس و هم جداگانه در آخر چند بار بهم گفت که خیلی مقاله ی سختی بود و کارت خوب بود. اما وقتی با پرزنتیشن سال پیش از فصل اول کتاب دیالکتیک روشنگری مقایسه می کنم می بینم که آن به مراتب بهتر بود. نکته ی جالبی که بهم گفت این بود که بعد از این همه سال تدریس جند سالی است که متوجه شده بهتره که استاد تنها سئوالات دانشجوها را تصحیح کنه نه اینکه تمام جوابها را بهشون بده که در این صورت خیلی کلاس و درس خسته کننده ای میشه. بهتره که سئوال تازه ایجاد کنه و حرکتی جدید را بوجود بیاره تا اینکه با پاسخ سکونی را باعث بشه.


بعد از اینکه کلاس تمام شد مقاله ی بلندی که برای درس آدورنو و ریدینگ کُرس نوشته بودم بهم برگرداند. البته چون بقیه هم بودند گذاشتم در کیفم تا بعدا بهش نگاهی بیندازم. اما بعد از اینکه دیدم بهم +A داده حسابی جا خوردم. نه اینکه گرفتن چنین نمره ای را باور کردنی نمی دانستم یا چیزی از این دست بلکه بخاطر اینکه می دانم که آشر به ندرت به کسی چنین نمره ای را داده آن هم برای دو درس.

خلاصه برگشتم در اتاقش و ازش خواستم که دست خطش را در کامنتها برایم بخواند. تنها کامنت آخر مقاله را خواند که خب کلی تعریف کرده بود و بهم گفت که اگر روی این موضوع با کامنتهایی که داده کار کنم حتی امکان چاپش را هم شاید داشته باشم. جالبه چاپ مقاله روی دیالکتیک منفی آدورنو. تو که سر نهار متوجه ی داستان شدی اشک شوق توی چشمهای قشنگت جمع شد و گفتی که یادته با چه تلاشی زبان می خواندی. یادته چقدر بهم می گفتم که حقت بیشتر از این حرفهاست و خلاصه خیلی خوشحال شدی.

خودم هم خیلی خوشحالم. البته بیشتر از آن در این لحظه خیلی خسته ام اما خب فکر کنم که همانطور که تو گفتی این کارنامه امکان گرفتن اسکالرشیپ را برای سال آینده بهمون بده و از این جهت خیلی کمک بزرگی میشه. از خود آشر هم چندین بار تشکر کردم. گفتم نه بخاطر نمره که مسلما عالیه اما بخاطر تاییدی که از تو بابت تصمیمی که سالها پیش گرفتم که مسیر زندگی ام را از کارهای مختلف تغییر بدم- کارهایی که تا اندازه ای موفق هم بودند- و از نو در فضا و زبانی تازه تجربه ی کار روی آدورنو را به عنوان یکی از سختترین فیلسوفان آغاز کنم. اون هم راضی بود و به نظرم که بابت نمره ای که داده بود همانطور که نوشته خیالش راحت بود که درسته.

خب! از فردا باید استارت مقاله ی اول لویناس را بزنم. بعد هم مقاله ی پایانی لویناس. احتمالا مقاله ی بعدی در نیمه ی می تا قبل از سفر به پاریس نقد آدورنویی از پدیدارشناسی هگل خواهد بود و در بازگشت باید مقاله ی دوم درس جیم یعنی عناصر فلسفه ی حقوق هگل را بنویسم. در آخر اما مقاله ی سرمایه ی مارکس هست که در واقع آغاز سال درسی بعد را در دل خودش نوید میده که سال مارکس خوانی خواهد بود با احتمالی ضعیف از دوباره خواندن هستی و زمان در پاییز. آلمانی هم که جای خودش را دارد صد البته. 


اما تو هم امروز اولین مصاحبه ی کاری خودت را بعد از مدتها اقدام کردن از طریق اینترنت برای یکی از این بنگاههای کاریابی که بطور تخصصی کار می کنه گرفته ای. به سلامتی پنج شنبه بعد از موزه باید بری آنجا. بعدش هم که احتمالا آخرین جلسه ی این ترم زبان فرانسه ات خواهد بود. من هم فردا این ترم آلمانی را تمام می کنم که اصلا از کاری که برایش کرده ام راضی نیستم.


قبل از اینکه بری کلاس داشتیم با هم حرف میزدیم که گفتم با در نظر گرفتن بسیاری از چیزها از جمله مهاجرت چندباره و بارها و بارها از نو شروع کردن، زبان خواندن و به هر حال همچنان درگیر زبان بودن و گرفتارهای خانواده هایمان و ... خلاصه با در نظر گرفتن همه ی اینها من و تو اما درست و حسابی، منظم و پیگیر درس نمی خوانیم. گفتم درسته که گرفتن بالاترین نمره از آشر کار هر کس نیست- طبق گفته ی بچه هامثلا کلی و مایانا- اما اگر من بجای +A نمره ی A گرفته بودم در همان زمانی که باید نه یک ترم بعد الان اسکالرشیپ امسال را اقدام کرده بودم و احتمالا می گرفتم.


گفتم تو با توجه به تمام گرفتاری های فکری و کاری و درسی مقاله و فصل در کتاب چاپ می کنی اما نمیرسی درست و منظم درس بخوانی تا ثمره ی بهتری از داشته های فکری و درسی ات ببری. من که به مراتب وضعم از تو بدتره. خلاصه که گفتم باید اول از همه در دل و ذهن و جانمان اولویت درس را قرار دهیم تا با نظم و آرامش به آنچه که می دانیم می توانیم و استحقاقش را داریم برسیم.


خلاصه که این نمره باید آغازی باشد بر راه و شیوه ی تازه نه پایانی غم انگیز.

هیچ نظری موجود نیست: